حضرت آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی :

عرضه تفکر امامت، مهمترین وظیفه حوزه های علمیه است

حضرت آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی در مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم استاد محمد رضا فریدونی، که مقارن با آغاز سال تحصیلی بنیاد فرهنگ جعفری در محل این بنیاد برگزار شد، یاد و خاطره این محقق علوم دینی را گرامی داشتند.

ایشان با بیان اینکه دروس استاد فریدونی نه تنها درس امامت، که درس محبت نیز بود، بیان داشتند:

مرحوم فریدونی نکاتی در دروس خود عرضه میکردند که هم برای تدریس، هم برای منبر و هم برای گفتگو و مناظره با اهل سنت مفید فایده بود که تلفیق این موارد، سبک خاص تدریسی و تعلیمی ایشان بود.

معظم له با تاکید بر ضرورت گرد آوری و تدوین آثار مرحوم فریدونی، اظهار داشتند:

همه ما باید سعی کنیم راهی را که مرحوم فریدونی و استاد ایشان مرحوم علامه شیخ محمد رضا جعفری با تکیه بر قرآن و معارف اهل بیت پیمودند، را ادامه و این مکتب را رشد دهیم، و لذا در این راه، وظیفه ما این است که با جمع آوری آثار این بزرگواران، یاد آنها را زنده نگه داریم.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به سجایای اخلاقی و علمی استاد فریدونی، خاطر نشان کردند:

مرحوم فریدونی از روی احساس مسئولیت وارد حوزه تحقیق، تدریس و مناظره جهت اثبات حقانیت مکتب اهل بیت علیهم السلام شدند، و در این راه اساتید بزرگی همچون مرحوم علامه شیخ محمد رضا جعفری را درک کرد و حتی سبک و سیاق آن استاد بزرگ را در حرکت خودش، پیاده نمود.

ایشان در ادامه به ابعادی چند از شخصیت و جایگاه علمی مرحوم شیخ محمد رضا جعفری اشاره کردند و بیان داشتند:

فلسفه شکل گیری بنیاد فرهنگ جعفری در ابتدا، ایجاد محفلی بود، جهت بهره مندی از محضر مرحوم جعفری بود که مححقی فوق العاده در حوزه امامت، حدیث، رجال، تاریخ و کلام بودند.

معظم له افزودند: مرحوم جعفری بنیانگذار تفکری بود که کنه آن تفکر این بود که می گفتند ما با اهل سنتی سروکار داریم که مسلط به روایات خودشان نیستند، و به روایات ما نیز اعتماد نمی کنند لذا ایشان با سبک جدیدی که در این حوزه وارد کردند، معتقد بودند که تمامی مباحث کلامی شیعه خصوصا در بحث امامت، عصمت امام، علم امام، منصوص بودن امام، و امثالهم را میتوانیم از قرآن استخراج کرده و حتی ایشان تاریخ نوشته شده توسط مورخین را به وسیله آیات قرآن نقد میکردند.

آیت الله بروجردی با ابراز خرسندی از اینکه هم اکنون «امامت» یک نیاز عمده برای حوزه های علمیه شده است، گفتند:

شیعه آگاه بوده و هست که آن بستری که خوارج ، وهابیت و تکفیری ها در آن شکل می گیرد، همین تفکر خلاف امامت است، و این نوع تفکر، تفکر ی است که بر پایه جهل، سوء فهم، مصالح سیاسی، علایق قبیله ای و قومی شکل می گیرد، اما با حرکت اخیر گروه های تکفیری در سوریه و عراق همه مسلمانان و همه دنیا فهمیده اند که خواستگاه این نوع تفکر و حرکت، چیزی جز تفکر خلاف امامت نیست.

ایشان در پایان با تاکید بر اینکه عرضه تشیع حقیقی و تفکر ناب امامت، مهمترین رسالت عصر حاضر برای حوزه های علمیه است، بیان داشتند:

هر چند میراث شیعه شهادت بوده است و شیعه با مظلومیت خو گرفته است، اما ما امروز این نکته را بدانیم که وجود صاحب الزمان، نگهبان و نگاهدار این مکتب است و ما امروزه همان وظیفه اصیل را که بزرگانمان مانند شیخ مفید و شیخ صدوق در مباحث کلام و امامت داشته اند، را داریم و نباید از آنها غافل شویم، عرضه تشیع و تفکر امامت مهمترین وظیفه حوزه های علمیه و شما دانش پژوهان در عصر کنونی می باشد.

ایشان اظهار داشتند:

باید برای عرضه این تفکر ناب تشیع، اول از همه خودمان به ارزشها و اصالتهای اسلام و دین شناخت پیدا کنیم و به آنها وقوف داشته باشیم، تا بتوانیم آنها را به دیگران عرضه کنیم؛ که اگر عرضه صحیح داشته باشیم، می توانیم جوابگوی تمام شبهاتی که توسط هزاران سایت و شبکه در دنیا منتشر می شود، باشیم و حداقل بچه شیعه های خودمان را در مقابل شبهات حفظ کنیم چرا که اینها ایتام آل محمد هستند و وظیفه ما تکفل آنها ست.