حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حائری قزوینی در مراسم ششمین سالگرد ارتحال علامه حاج شیخ محمد رضا جعفری و اولین سالگرد ارتحال استاد محمد رضا فریدونی که همزمان با ایام عید سعید غدیر، در محل بنیاد فرهنگ جعفری برگزار شد به وقایع تاریخی مصادف با این ایام اشاره کرد و گفت:


در این روز وقایع متعددی رخ داده است که برخی از آنها نیز مانند حادثه غدیر به مولای متقیان مرتبط است مانند جریان خاتم بخشی ایشان و نزول آیه ولایت،  جریان مباهله و نزول سوره مبارکه انسان و اطعام مسکین و یتیم و اسیر از ناحیه اهل بیت علیهم السلام و همچنین بنا به نقلی ازدواج حضرت زهرا و امیرمؤمنین علیهما السلام در چنین ایامی بوده است؛ این موارد،  رویداد های بسیار مهم و شیرینی است که در تاریخ اسلام در چنین روزهایی رخ داده است.
وی در ادامه به حوادث تلخ تاریخی مصادف با این روز اشاره کرد و اظهار داشت:
در عین حال در طول تاریخ وقایع ناگواری هم در همین ایام رخ داده است که شیرینی ایام عید فرخنده غدیر را به کام ارادتمندان به محضر مولای متقیان تلخ کرده است مانند شهادت مظلومانه یار باوفای أمیر المؤمنین جناب میثم تمار که در همین این ایام بوده است.
 حجت الاسلام و المسلمین حائری قزوینی اذعان داشت:
جریان مظلومیت امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از شهادت و رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم غدیر را با غم و اندوه توأم ساخته است و از مؤیدات این مطلب این است که در دستورات و روایات به نقل از امام صادق علیه السلام آمده است  که شیعیان در چهار عید، دعای ندبه بخوانند: رو جمعه، عید فطر، عید قربان و عید سعید غدیر؛ یعنی در این چهار عید دستور داده شده است شیعیان ندبه کنند و با صدای بلند بر مظلومیت اهل بیت علیهم السلام بگریند، و این جریان تا زمان ظهور منقم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم، همچنان ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به فاجعه غمبار منا خاطرنشان کرد:
امسال هم در این ایام با فقدان اسفناک حجاج بیت الله الحرام آن هم با این کیفیت یکی از اندوه های جامعه شیعه رقم خورد که امیدواریم خدای متعال ثوابی از این مجلس نصیب آنها بگرداند انشاءالله.
حجت الاسلام و المسلمین حائری قزوینی در فراز دیگری از سخنان خود به بررسی روایی جریان غدیر در احادیث شیعه و عامه پرداخت و گفت:
جریان غدیر را عموم محدثین، مفسرین و بزرگواران اعم از شیعه و عامه بیان کرده اند که پیغمبر(ص) در غدیر بعد از مقدماتی فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» یا عبارتی قریب به این مطلب که برخی نقل کرده اند، اما در تفسیر این جمله مشاهده می کنیم که بین ما و عامه بحث هست؛ آنها درباره واژه «مولی» مطالبی گفته اند که کاملاً بی اساس و بر خلاف علم لغت، فصاحت و عرف استعمالات لغت عرب می باشد.
وی در ادامه اظهار داشت:
مرحوم شیخ صدوق از اولین کسانی است که به این مطلب پرداخته است، بعد از ایشان علمای بسیار زیادی در این زمینه همت گماشته اند، اما کسی که بیان متقن تر و لطیف تری در این خصوص داشته است مرحوم ابن بطریق حلّی است که  در کتاب «العمده» خود این بحث را ارائه کرده و به ریشه یابی واژه «مولی» پرداخته است و آنجا بیان می کند که در لغت عرب،  واژه «مولی»  به 10 وجه یاد شده و آمده است که اولین معنای آن «اولی» است که سایر معنای دیگر به همین معنا بر می گردد.
حجت الاسلام و المسلمین حائری قزوینی با رد ادعای اهل سنت درباره واژه «مولی»  در حدیث غدیر بیان داشت: بزرگان ما در طول تاریخ با اهل سنت در این زمینه وارد بحث و گفتگوهای علمی و فراوانی شده اند ،  ولی آنها هیچ گاه پاسخ علمی روشنی در این زمینه ارائه نکرده اند.
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سوابق علمی و تحقیقی گسترده علامه مرحوم جعفری در زمینه های مختلف از جمله کلام و امامت پژوهی، افزود:
مرحوم علامه جعفری نیز در سلسله سخنرانی ها و جلسات علمی خود به بسیاری از شبهات در این باره و در باب امامت پاسخ گفته اند که این جلسات به صورت مکتوب منتشر شده است و امیدواریم زمینه انتشار آثار ارزشمند ایشان بیش از پیش فراهم شود.