جلسه هم اندیشی اساتید بنیاد فرهنگ جعفری با حضور اساتید، معاونین بنیاد جعفری و آیت الله علوی بروجردی، ریاست شورای سیاستگذاری بنیاد جعفری در محل این بنیاد برگزار شد.

آیت الله علوی بروجردی در این جلسه ضمن پرداختن به آسیب شناسی فعالیت های علمی و فرهنگی بنیاد اظهار داشتند:

مشکل اساسی در چگونگی ارائه مطالب و تولیدات علمی است؛ چرا که در گذشته آثار علمی در حوزه های علمیه بیشتر به زبان عربی نگارش یافته و این نکته باعث شده تا اینگونه آثار در میان امت اسلامی انتشار بیشتری بیابد.

ایشان ادامه دادند:

لازم است ما بهای بیشتری به نگارش و تالیف کتب به زبان فارسی بدهیم چراکه حوزه ترجمه اکنون بسیار گسترش یافته است و اگر محققی بتواند مقصود خود را حتی به زبان فارسی نیز خوب بیان کند با کمک ترجمه، گویی این مطلب را به همه زبانها بیان کرده است.

ایشان با تاکید بر رفع موانع و نواقص پیش روی مباحث پژوهشی، تبلیغی و آموزشی در بنیاد جعفری بیان داشتند:

اگر بتوان به صورت سالیانه مروری بر کل برنامه های کلان موسسه صورت بگیرد و در این بازنگری اساتید به عنوان نمایندگان دانش پژوهان به نقد عملکردها به دور از هر تعصبی بپردازند، نواقص حتما به مرور برطرف خواهد شد؛ شاید لازم باشد در برخی موارد در واحدهای درسی تغییری صورت بگیرد که این تغییرات با نظرات کارشناسی اساتید اتفاق خواهد افتاد و یا اگر موارد دیگری باشد به همین شیوه برطرف خواهد شد.

ایشان حضور شیعیان در کشورهای مختلف جهان را فرصتی مغتنم جهت تبلیغ و گسترش تشیع دانستند و بیان داشتند:

حضور شیعیان در کشورهایی با حکومت های سکولار و یا سنی مذهب بسیار اهمیت دارد و یک فرصت تبلیغی بسیار خوب را با توجه به گسترس رسانه های تبلیغی ایجاد کرده است اما در این بین باید سلیقه عرضه و زبان عرضه و محتوای عرضه به خوبی سنجیده شود وَ پرورش یابد.

آیت الله علوی بروجردی در ادامه سخنان خود به اهمیت بحث منبع شناسی در مباحث امامت و کلام اشاره کردند و اظهار داشتند:

شناخت منابع مساله مهمی است؛ ما به شناخت منابع در کارهای تحقیقاتی خود بسیار نیاز داریم و اتکای بیانات اساتید باید به منابع مستند و معتبر ، هم در میان منابع اهل سنت و هم منابع تشیع باشد؛ منبع شناسی یک فن است و لازم است که اساتید با کتب روایی و کلامی اهل سنت آشنایی کامل داشته باشند. بزرگان گذشته و حال حوزه در این زمینه مسلط و صاحب نظر بودند.

ایشان با تاکید بر این نکته که کار پژوهشی باید با شبهات روز درگیر باشد اذعان داشتند:

تجربه بیشتر در امر نوشتن باید به گونه ای توسط مسئولین و اساتید بنیاد برنامه ریزی شود که معطوف به مسائل و شبهات روز باشد، همچنین به پرورش استاد و مبلغ و تولید محصولات فرهنگی به زبانهای مختلف نیاز داریم، ما حتی در کار علمی خود باید به جغرافیای شیعه توجه کنیم که این موضوع می تواند به عنوان یک ماده درسی مورد بحث قرار بگیرد تا مشخص گردد که شیعه در اقصی نقاط جهان چگونه به وجود آمده و گسترش یافته است، همچنین همه مواد درسی باید مرتباً در مسیر کمال باشند.

ایشان در فراز دیگری از سخنان خود توجه به علایق و استعدادهای مختلف دانش پژوهان را از اولویت های برنامه های بنیاد دانستند و خاطرنشان کردند:

ما باید به شکلی حرکت کنیم که بنا به سلایق و استعداد سنجی و استعداد یابی افراد مختلفی که جذب بنیاد می شوند، محقق، مبلغ و یا استاد تربیت کنیم؛چرا که هر سه حوزه در جای خود دارای اهمیت هستند.

 ایشان در پایان خواستار برنامه ریزی برای فارغ التحصیلان بنیاد شدند و ابراز داشتند:

فارغ التحصیلان بنیاد نباید پس از اتمام دوره خود رها شوند بلکه باید برای آنها برنامه ریزی صورت بگیرد تا در زمینه های مختلفی همچون آموزش و یا پژوهش ادامه کار بدهند و مورد حمایت بنیاد قرار داشته باشند. همچنین با فراهم آمدن شرایط سفرهای تبلیغی داخلی و خارجی باید این افراد را اعزام کنیم تا در مقابل تبلیغ وهابیت و شبهه هایی که مطرح می کند فعالیت نمایند که البته تبلیغات و فعالیت های وهابیت برای ما ایجاد فرصت می کند تا با شناخت نقایص خود، این نواقص را مرتفع کنیم و هر روز بیش از گذشته توانمند شویم.

ایشان در پایان بیان اظهار داشتند:

اولویت در ارتقاء سطح کیفی مسایل آموزشی و پژوهشی بنیاد است و نه تنها سطح کمی، لذا کمال و رشد همواره باید در برنامه های مختلف بنیاد وجود داشته باشد؛ ما در مقامی هستیم که باید وظیفه ای که گذشتگان و علمای راستین بر عهده ما قرار داده اند را به نحو احسنت انجام دهیم؛ ما وظیفه داریم میراث گذشتگان خود از سید مرتضی و شیخ طوسی تا به امروز را قوی تر و به روزتر به نسل بعد خود در سه بعد تحقیق، تبلیغ و تدریس ارائه دهیم.