آیین افتتاحیه هشتمین دوره آموزش عمومی بنیاد فرهنگ جعفری با حضور حضرت آیت الله علوی بروجردی (مد ظله العالی) برگزار شد . در این مراسم که مسؤولین ، اساتید ، پژوهشگران و دانش پژوهان بنیاد حضور داشتند از دانش آموختگان دوره هقتم و دوره تخصصی و پژوهشگر برتر با تقدیم دانش نامه و تقدیر نامه تجلیل شد .

در این مراسم حضرت آیت الله علوی بروجردی (مدظله العالی) بیاناتی در اهمیت جایگاه علمی موسسات پژوهشی و لزوم توجه بیشتر طلاب نسبت به مباحث اعتقادی و کلامی ایراد فرمودند.

مشروح بیانات معظم له به این شرح است :

خیر مقدم عرض میکنم به عزیزانی که جدیدا ملحق شده اند به این مجموعه ی خانواده ی بنیاد و همه ی عزیزانی که در مراحل مختلف مشغول سعی و تلاش هستند جزاکم الله خیرا

ما منابع زیادی برای تحقیق امروز داریم حتی بزرگانی از ما مثلا علامه حلی بسیاری از شبهات را جواب داده اند کار کردند ، اما یک مساله ای که ما داریم حرکتی که در مقابل شیعه شکل می گیرد این حرکت هیچ وقت در حال توقف نیست

دائم فعالیت دارد و توجه به این معنا داشته باشیم که معارف ائمه مان خیلی زیاد و فوق العاده است یعنی تعداد روایاتی که ما در موضوعات مختلف داریم اصلا قابل مقایسه با آنچه اهل تسنن دارند نیست این گنجینه ی میراث روایی ما خیلی عظیم است این منابع عظیم فرصتی است برای ما برای اینکه ما نسبت به تفکر ائمه و تفکر شیعه و منطق شیعه وقوف بیشتر داشته بتشیم اما به همین نسبت ما را در معرض تاخت و تاز بیشتر قرار میدهد یعنی امروز در دنیا کسانی نشسته اند و روی منابع ما کار می کنند الان در اسراییل یک مرکز عظیمی هست که تحقیق در منابع شیعه می کند آنها مساله شان مذهبی صرف نیست سیاسی هم هست اما سیاستی که مبتنی بر عقاید مذهبی است مثلا تمام منابع خبری که در مورد ظهور داریم را اینها تماما بررسی می کنند دقیق ، طبق معیارهای ما روایات را مورد بررسی قرار می دهند تا نتیجه بگیرند که در مقابل چه باید بکنند من خودم این را برخورد کردم دانشگاه برکلی من را دعوت کرده بودند گفتم من زبان انگلیسی مسلط نیستم گفتند شما ن.ران نباش اینها در این رشته که وارد شدند هم فارسی یاد گرفته اند هم عربی برای من تعجب بود آخریک جوان آمریکایی! دانشجو! این بیاید عربی یاد بگیرد فارسی یاد بگیرد! اینها راحت نیست موضوعی که اینان من را دعوت کرده بودند تحقیق در احوالات شیخ انصاری بود و کتابهای شیخ انصاری بخصوص رسائل و مکاسب ، که چه شد که شیخ مکتبی را در فقه و اصول ایجاد کرده و هیچ کدام از بعدی های شیخ نتوانستند این افکار را تجدید کنند آن وقت کسی که در آمریکا نشسته این را تشخیص میدهد و دارد تحقیق می کند و کار میکند روی این کتابها

از دوستان پرسیدم بعدها شغل اینها چه میشود ؟ تا آخر که دانشجو نیستند گفتند بعد از فارغ التحصیلی مراکز مختلف اینها را ستخدام می کنند مثل بنیاد کارنگی یک بنیاد اساسی در آمریکا یا وزارت خارجه آمریکا یا سی آی ای

ما در اینجا نشسته ایم کار میکنیم بحث می کنیم در کلام در تاریخ کلام ، تاریخ اسلام امام مواجهیم با دستگاه هایی که به روز دارند تلاش میکنند کار می کنند هر روز یک مسائل جدیدی برای ما ایجاد می کنند شبهات جدیدی برای ما ایجاد می کنند که این شبهات سابقه ندارد چرا ؟ برای اینکه منابع ما را میراث رواییی ائمه را اینان بیشتر غور و تحقیق می کنند از دل آنها شبهه درست می کنند ما نه تنها به روز باید حرکت کنیم باید مولد هم باشیم مولد علم باشیم در این رشته

یعنی هم راه های جدید و هم یک مسائل تازه ای که من با این بنیان ها بتوانم شبهات را جواب بدهم باید مولد باشیم و برای این کار باید منابع دستمان باشد

خدا رحمت کند آقای جعفری را خدا رحمت آقای فریدونی را اینها که منبع اصلی را در این مسیر قرآن قرار داده بودند روی یک لطائف قرآنی تکیه میکردند که شما این لطائف قرآنی را باید مسلط باشید

یکی از منابع ادبیات عرب است که باید کار بشود چون برای فهم روایات احتیاج است ما رسائل و مکاسب میخواندیم در تابستان ها میرفتم مشهد یک برنامه ای که صبح داشتم این بود مرحوم ادیب خراسانی در مقبره شیخ بهایی تدریس داشت 8 صبح می آمد ما از اول صبح میرفتیم آنجا با اینکه خودمان سیوطی درس می دادیم اما این درس ها رو مینشستیم از اول صبح چون ادیب واقعا استاد بود و مطلب می گفت و بهره میبردیم از او ما برای اینکه لطائف قرآن را بفهمیم ادبیات قوی می خواهد

یا اصول، علم اصول کلید ورود در علم فقه تنها نیست کسی که در کلام بخواهد مسلط باشد باید اصول بلد باشد یا در تفسیر..

لذا باید مسلح  بشویم به علومی برای اینکه بتوانیم در این عرصه وارد بشویم و در این عرصه اگر اساسی آن منابع را فراگرفته باشیم میتوانیم ابتکاراتی پیدا کنیم که خودمان مولد باشیم تولید علم بکنیم

این موسسه که تاسیس شده برای این جهت است ، ما دنبال مدرک نیستیم مهم این است که کسی که در اینجا فارغ التحصیل شد بتواند چه در عرصه تدریس چه در عرصه تحقیق تولید کننده باشد بتواند نه تنها خودش دفاع کند از مذهب و شبهات را پاسخ دهد بلکه بتواند تربیت کند کسانی را که دفع شبه کنند ، ما دنبال این معنا هستیم و بلکه باید در این موسسه این جهت علمی محفوظ بماند.

ما نیاز به رجال داریم نیاز به درایه داریم برای فهم روایت و رجوع به روایات و مثل نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، نباید دائره تولید علم در بین حوزه ها کم رنگ بشود و الا عقب می مانیم؛

گاهی اوقات برخی افراد هستند در بحارالانوار مرحوم مجلسی تخصصشان بیشتر از ماست چون ماهایی که چند سال است در حوزه هستیم چند بارتا به حال  بحار، دوره شده! دیده شده! قبل از اینکه وارد بشویم فقط اشکال میکنیم همه روایاتش صحیح نیست! بحار منبعی نمیشود که ما سند بدهیم! ما اصلا توجه نداریم که مجلسی بحار را برای چه نوشت؟ مجلسی روایت ضعیف را نمی شناخت؟!

مجلسی را اگر میخواهید بفهمید در کتابهای دیگرش برید ببینید، نقد رجالی در روایت وقتی می آورد چگونه می آورد؟

منظورش از نوشتن این بود آنچه که امروز در اختیار ما هست به عنوان منبع روایی من جمع آوری کردم، تحقیقش به دست دیگران. و تحقیق هم یک امر اجتهادی است.

توجه داشته باشیم این کلام یک رشته بسیار پراهمیت است و بزرگان ما در گذشته اهتمام بیشتر داشتند، الان درحوزه های ما کلام خیلی مطرح نیست؛ این موسسات که الان تاسیس شده برای این است که آن کارهایی که در حوزه انجام نمیشود در برنامه رسمی حوزه نیست ، این موسسات این کارهای بر زمین مانده را بر عهده گرفته است.

لذا باید تلاش کنیم مکمل باشیم برای حرکت شیعه ویک خوشحالی هم داشته باشیم ک همانطور که کسانی که ناقد هستند نسبت به مذهب و مکتب ما و موسسات علمی تشکیل می دهند  و کار می کنند برای کوبیدن ما برای نقد ما، در مقابل هم کسانی مخاطب ما می شوند کسانی توجه به این مذهب می کنند کسانی که ما دنبالشان نکردیم بلکه با یک کتاب به سوی مذهب آمده اند.

امروز دفاع از تشیع به ما سپرده شده، نسل قبلی ما خوب کار کردند اما امروز این میراث به دست ما سپرده شده، میخواهید در مقام دفاع از شبه، دفاع از کیان شیعه، چه کنید؟

امیدوار هستیم با نشاط کافی اینجا شروع به کار بکند و عزیزان زحمت بکشید کار بکنید، کاری که میکنیم در راه حمایت از وجود مقدس امیرالمومنین علی بن ابی طالب است و آقا امیرالمومنین خدا خواسته بماند، اگر ما هم در کنار علی بن ابی طالب واقع بشویم در کنار او ما هم میمانیم.

اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله.