علامه مرحوم آیت الله شیخ محمد رضا جعفری (قدس سره) در این مبحث به نقد نظریه دکتر سروش پرداخته، و در پی حل این مسئله می باشد که آيا نگرش و باورهاي شيعه متناقض و متعارض است یا پیوسته ومنسجم؟!

 ایشان در این نوشتار که برگرفته از سلسله مباحث گفتاری معظم له می باشد، می فرمایند: 

كه كلام ائمه علیهم السلام از نظر رتبه و تقدم منطقي، پس از كلام رسول خدا صلی الله علیه وآله و در طول آن قرار مي‌گيرد. چرا كه ائمه علیهم السلام هر چه در شريعت مي‌ فرمایند، همه را از پيامبر صلی الله علیه وآله تعليم گرفته‌اند. اما از آنجايي كه گفتار آن حضرات علیهم السلام همان گفتار رسول خداست، بنابراین گفتار آنان نيز دقيقاً همانند كلام پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله داراي حجيّت قاطع است. منتهي حجيّت كلام رسول خدا از آن جهت است كه خود آن حضرت به صورت مستقيم فرامين الهي را توسط وحي دريافت مي‌كند، اما حجيّت كلام ائمه علیهم السلام از آن جهت است كه آنان حافظان امين و فهيم الهي و حاملان تعاليم پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله هستند.

 ایشان اعتقاد شیعه در این زمینه را اینگونه بیان می کنند که :

سلسله انبياي الهي با بعثت پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله به سرانجام خود رسيد و هر آنچه كه تا پايان جهان مورد نياز بشر بود، بر آن حضرت نازل گشت. اما با توجه به لزوم حفظ دين پس از رحلت رسول خدا، پروردگار افرادي را به عنوان حافظان تعاليم آن حضرت و نگه‌داران فهيم و امين كه داراي مقام عصمت می باشند، برگزيده است.

 معظم له در بخش پایانی این نوشتار خود نتیجه گیری می فرمایند:

ائمه اطهار علیهم السلام هرگز فرامين الهي و احكام شريعت را به صورت وحي دريافت نمي‌كنند و لذا ما آنها را «نبيّ» نمي‌دانيم، بلكه جايگاهشان به عنوان حافظان امين و فهيم فرامين پروردگار است كه بر پيامبر اكرم نازل گشته و آنان هر چه مي‌گويند، از پيامبر خدا تعليم گرفته‌اند.

لذا سرّ ولايت تشريعي و مفروض‌الطاعة بودن ائمه نيز، مصونيت آنها از اشتباه و مقام عصمت آنان است كه سبب مي‌شود دقیقاً فرامين الهي را بدون هيچ كم و زيادي مطابق آنچه كه از پيامبر صلی الله علیه وآله تعليم گرفته‌اند، در دسترس ما قرار دهند. بنابراين كلام آنان همانند كلام رسول خدا برای ما حجّت است و از نظر رتبه منطقي پس از كلام آن حضرت صلی الله علیه وآله قرار مي‌گيرد.


در صورت عدم مشاهده فایل اینجا را کلیک نمایید